2010. április 28.

TELJESKIŐRLÉSŰ MAGOSKENYÉR GÖRÖG ELŐTÉSZTÁVAL


Itt az újabb ciprusi kenyérkém, most magos, teljeskiőrlésű változatban.
Isteni finom lett, nagyon örülök neki:-))
Feltétlenül fontosnak tartom megjegyezni, hogy a lenmagot nem szabad megőrölni, akkor ugyanis elveszti azon hatását, amire használjuk az egészséges étkezésben.
Vagyis un. radír hatása van, leradírozza a bélfalról a feleslegesen lerakódott méregaganyokat és zsírt.
Persze én nem ezért tettem elsősorban a kenyérbe, / hanem mert szeretem, és a reggeli müzlimbe is mindig teszek /, de ezt a hasznos tulajdonságát azért kár lenne figyelmen kívül hagyni.:-))

TELJESKIŐRLÉSŰ MAGOSKENYÉR GÖRÖG ELŐTÉSZTÁVAL

20 dkg előtészta
20 dkg teljeskiőrlésű búzaliszt
20 dkg kenyérliszt
1,25 dl joghurt
1,75 dl langyosvíz
2 ek olívaolaj
2 tk só
1 tk cukor
1 tk instant élesztő - vagy 1 dkg friss élesztő
2 ek zabpehely
2 ek lenmag + 1 ek a szóráshoz

A hozzávalókat a kenyérsütőgéppel öszedagasztattam, és áttettem egy tálba.
Lefedve a duplájára kelesztettem, majd átgyúrtam, egy sütőpapírral bélelt pyrex-be tettem és kb. 30 percig kelesztettem.
Lekentem vízzel, bevagdostam, megszórtam lenmaggal és felfűtöttem a sütőt 210 fokra, légkeverés(!).
Amikor elérte a hőfokot, beledobáltam a szokásos kis jégkockáimat a sütő aljába, hogy jó kis gőz képződjön, és már toltam is gyorsan befelé a kenyérkét.
55 perc alatt sütöttem meg, félidőben még 1x dobáltam be a sütőbe jégkockákat.

9 megjegyzés:

Kata írta...

Szóval lehet még fokozni...
Irtó jól néz ki! a lenmagot én is imádom, megy sósba és édesbe is egyaránt.

Viki írta...

Ezt most így, ahogy van: ki fogom próbálni. Tegnap ugyanis sikerült megsütnöm életem első olyan ronda kenyerét, hogy elbújtam szégyenembe :)) No persze az íze és belseje fantasztikusan jó, de kinézetre gyereket lehet vele ilyesztgetni. Ez a Te kenyered -főleg a teljes kiörlésü hozzávalóival- nagyon tetszik. Egy kérdésem is lenne: amikor sütötk, akkor a pyrex tetejét nem teszed rá?

Dia írta...

Nagyon jól néz ki!
Lehet kenyérsütőben is sütni, vagy inkább ne próbálkozzam vele?

Bianka írta...

Csúcs, tökéletes, szuper ;)

Latsia írta...

Sziasztok Lányok!:-)

Katám, lehet! Ez tényleg nagyon finom és azért is örülök neki annyira, mert eddig még sajnos nem kaptam készen finom teljeskiőrlésű kenyeret. Simát és mindenfélét igen, de teljkiőrlésűt nem, de már nem is kell:-)

Viki, nem vagy egyedül, én is sütöttem már 1-2 szörnyeteget:-)
De ez nagyon szép is lesz a finomsága mellett, meglátod!
Nem teszem rá a tetőt én soha, nem is tudom miért kellene? Így is igen ropogós lesz a héjja.

Dia, szia, sztem lehet, de nem tudom mekkora kenyeret lehet a gépedben sütni, mert ez nem túl kicsi...ha megnézed a hozzávalókat, látod, hogy kb mekkora lesz, ha elfér a gépedben sztem simán sütheted.

Bianka, köszi!:-))

szepyke írta...

Jé, hát van olyan hogy előtészta? Hát, meg vagyok lepve!:)))))))))

Latsia drága, ez gyönyörűűűűű!

Mado írta...

Szia Latsia!
Ámulva olvastam és néztem a kenyeredet, és csorgott a nyálam is...
Nekem jó pár éve van már kenyérsütőm,
amit eleinte nagyon szerettem, de valahogy a sosem az igazi kenyér ízt érzem, pedig másoknak ízlik, amit sütök és mindenféle ízesítővel, fűszerrel fel szoktam dobni időnként (színes bors stb), de hiába. Amit legfőképpen hiányolok a kenyérsütős sütésnél, hogy nekem sosem ropogós a héja!!
Most, hogy megláttam a Te általad sütött kenyeret, ami él, ragyog, rájöttem, hogy valóban a sütőben lehet igazit sütni, amit holnap ki is próbálok, és visszajövök, hogy elmondjam sikerült-e?
Gratulálok és köszönöm az ötletet.

Igen, régen kovásznak hívták azt az előtésztát, amit itt leírtál, de az öregek morzsókának is nevezték.
Szóval én is csinálok majd és azt teszem majd a kenyérbe.

Üdv: Mado

Pilchard írta...

Latsia!

Nagyon meglepődtem azon hogy azt írod a lenmagot nem szabad megőrölni,mindenhol azt olvastam eddig hogy csak úgy fejti ki a hatását.Most akkor mi az igazság?
egyébként most találtam Rád,csodás dolgokat sütsz,éppen a kenyereknél járok,és csak csorgatom a nyálam.

Névtelen írta...

Sziasztok. Biztosan fiatalabbak vagytok máskülönben tudnátok hogy nagymamáink dédieink ükmamáink mindig "előtésztával" sütöttek kenyeret hisz élesztő nemvolt (kapható), gyakran komlóval izesítteték, kiszárítva is tárolták ezt az előtésztát, kovászt. Szinte minden sütögető kultúrában használták. jók a receptek. Üdvözlettel.